Visionen om et unikt fællesskab om tømrerfaget

Hustømrerforeningen vil etablere kro, boliger og samlingssted på Østerbro

I Hustømrerforeningens ejendom i Faksegade 8 på Østerbro er der 36 værelser, kælder, gård og en uudnyttet loftetage. Tilsammen skal det danne rammen om et nyt fællesskab. Ejendommen blev opført i 1887 af foreningen for at huse gamle tømrersvende og deres enker, og huser i dag primært tømrer- og snedkerlærlinge.
Visionen for Faksegade 8 er at skabe et samlingssted med fokus på fællesskab, faglighed og formidling omkring tømrer- og snedkerhåndværket, hvor omdrejningspunkterne bliver boliger til lærlinge og navere, rum til læring og fællesskab, et værksted samt en Tømrerkro.
Stedet skal være et professionelt og socialt fællesskab for lærlinge, der både har mulighed for at bo i Faksegade 8, og hvor endnu flere har deres gang, og er en del af det daglige netværk omkring håndværket. Det gælder også udlærte og pensionerede tømrer og snedkere, der ønsker at vedligeholde og styrke deres faglighed og netværk, og som vil give deres erfaring videre til lærlinge, der er ved at finde deres professionelle fodfæste.
Faksegade 8 bliver desuden et vigtigt tilhørssted for håndværkere, der kommer lang-vejs-fra, der har brug for en kort overnatningsmulighed, og som ønsker at være en del af – og tage del i – fællesskabet.
Fokus på uddannelse af unge
Et centralt fokus bliver også at introducere tømrer- og snedkerfaget for unge, så de får en interesse for at vælge en uddannelse indenfor tømrer- og snedkerfaget. Det skal gøres med fokus på praktisk faglighed, hvor eleverne lærer at omsætte metoder og teorier til konkrete ’produkter’. Begejstringen for faget skal smitte af på eleverne og ønsket er at bidrage til at nå det kommunale politiske mål om, at 30 procent af en årgang vælger en erhvervsuddannelse i 2025.
Det handler om at styrke den faglige stolthed og øge respekten for det gode håndværk – blandt lærlinge og udlærte, men også i den brede befolkning.
Fællesskabet skal også styrkes gennem det sociale. Her bliver genetableringen af Tømrerkroen et særligt omdrejningspunkt, hvor den over 330 år gamle tradition, skal danne ramme om uformel dialog og socialt samvær omkring måltidet.
Tømrerkroen vil tilføre både gaden og gården aktivitet og stemning og med sine forskellige funktioner blive et levende samlingssted hele året rundt.
Download og læs hele forundersøgelsen ved at klikke på den herunder:

Forundersøgelse af Genetableringen af Tømrerkroen

Hustømrerforeningen af 1691    Faksegade 8 A  B    2100 København Ø