Program (forbehold for ændringer)

Kl. 6.00: Afgang med bus fra Mølle Alle 26, Valby

. Kl. 16.00: Ankomst, tjek-ind, fri leg i Quedlinburg

Kl. 18.00: Aftensmad på Brüehl Hotel

Kl. 19.00-22.00: Hæng ud i hotellets Weinstube

Lørdag

Kl. 8.00: Morgenmad på egen adresse

Kl. 9.00: Afgang med bus fra Brüehl Hotel

Kl. 10.00: Besøg på Herbergsmuseum i Blankenburg

Kl. 12.30: Pitstop i bjælkehytte i bjergene (mulighed for frokost)

Frisk luft og natur i bjergene

Tyskland mindste og største trækirke

Kl. 18.00: Til middag med Rolandsbrødrene i Nordhausen

Søndag

Kl. 8.00: Check ud

Kl. 9.00: Fælles brunch, fælles opsamling og gåtur i Quedlinburg

Kl. 10.30: Hjemrejse

Kl. 20.30: Ankomst, Mølle Alle 26, Valby

Vi skal bo i Quedlinburg

De fleste af os skal bo på Hotel Brüel (som der er billeder fra oven over), resten får værelse i tæt gåafstand til hotellet hvor vi spiser sammen fredag aften samt morgenmad begge dage. Udgangspunktet er at du deler værelse med en af dem du køre i sjakbil med. Det kan muligvis lade sig gøre at få et enkeltværelse mod ekstrabetaling. Middelalderbyen er på UNESCO’s verdensarvsliste for sin bykerne, der består af flere tusinde bindingsværkshuse. For dem der tager fri fredag og køre tidligt vil der være go tid til at studere bykernen på egen hånd. Her er link til 60 min. guidet tour. Den koster 50 kr.:

Self-guided audio tours in Quedlinburg, Germany » VoiceMap

Alle sjak har eksempelvis til opgave at udvælge en detalje som de nominere til at blive brugt i værkstedet i faksegade, og en gåtur rundt i Quedlinburg er ideel til dette formål. Læs mere om Quedlingburg på linket her:

Middelalderbyen Quedlinburg | FDM travel (fdm-travel.dk)

Det gamle svendeherberge i Blankenburg

I Blankenburg har den interneationale confederation for rejsende svendeorganisationer et museum i en tidligere aktive svendekro og herberge. “Herbergs Vattie” Vil fortælle os lidt om stedet og de rejsendes gamle traditioner. Her er link til hvis man vil nørde videre:

Blankenburg: Herbergsmuseum

Rolandsbrødrene invitere på middag

Rolandsbrødrene er et af de rejsende sjak/foreninger der sender folk på valsen. Vi har været i kontakt med dem i et års tid for blandt andet at undersøge om der vil komme nogen forbi hvis vi genoptager funktionen med vores gamle skilt og tager imod rejsende svende. Nogle af de hjemvendte Rolandsbrødre åbner dørene op og vil føre os ind i deres verden af historier. Sørg for at få støvet dit tyske af og spids ørene.

Link til Rolandsbrødrenes hjemmeside

Rolandsbrødrene har i øvrigt deres navn fra an gammel tysk ridder, der symbolisere forsvaret af en bys selvstændighed og frihed. Roland var nevø til frankernes konge i 700 tallet og der står statuer af ham med draget sværd og skjold flere steder i det gamle frankiske imperium, herunder ved rådhuset i Quedlinburg (se video fra Quedlinburg herunder, med fed lokal baggrundsmusik).

Vi køre i bus

Vi bliver 40-45 mand og vi køre derfor i bus med afgang fra Mølle Alle i Valby fredag d. 19. april kl. 6.00. Vi har nogle opgaver undervejs på turen og her vil vi være delt ind i mindre sjak hvor bajsen har ansvar for opgaveløsningen. Vi kommer til at have nogle fælles podcast alle skal høre inden eller på vej derned.

Støttebeløb indbetales på konto: 5327-0243975

Hustømrerforeningen af 1691  –  Faksegade 8  –  2100 København Ø  –  formanden@hustømrerforeningen.dk

Accept
Save settings