Tømrerskruen i 1794

I 1794 startede tømrersvendene den konflikt der skulle blive Danmarks første generalstrejke. Jeg er i gang med at lave en sammenhængende historie men indtil da så kan du klikke her og så bliver du sendt videre til en anden fin beskrivelse af begivenheden.

Hustømrerforeningen

Skiltet fra 1691

En del af lavenes privilegier og pligter var at man måtte hænge sit skilt op på sin adresse og drive Herberge. Så kunne omrejsende håndværkere se hvor de kunne finde logi og mestrene vidste hvor man kunne finde nytilkommen arbejdskraft.

Hustømrerforeningen

Velkomsten fra 1727

Lavene havde mange forskelige mere eller mindre mærkelige ritualer, når lærlingene blev udlært og skulle bydes velkommen i svendenes rækker. Tømrerne tildrak de ny lavbrødre i Velkomsten. Snedkerne var mere korporlige.

Indflytterfesten i 1771

Når lavet flyttede var der i gamle dage tradition for at skiltet skulle flyttes med maner i et optog fra den gamle adresse til den nye. I 1771 havde vi købt eget hus i Adelgade 27 og indflytningsfesten blev en af danmarkshistoriens måske dyreste skilteflytninger.

Grundloven i 1849

Grundloven varslede nye tider. Nærringfriheden ville gøre op med lavenes privilegier og indføre fri konkurrence. Mestrene rev sig i håret, men svendene gik mere konstruktivt værks. I respekt for den forslåede grundlov ændrede vi navn fra lav til forening.

Forside af Hjælpekassen

Sygebøssen fra 1691

Fundamentet for en selvstændig organisation er egen økonomi og økonomien lå i lavets kiste kaldet en “Lade”. En af lavets væsentligste økonomiske opgaver var at tage sig af de syge, de gamle og enkerne.

Accept
Save settings